XIN JIANG Figs


 XIN JIANG Figs

 XIN JIANG Figs

 XIN JIANG Figs

 XIN JIANG Figs

 XIN JIANG Figs

 XIN JIANG Figs

Source : Fig Malaysia

Ini adalah varitas XIN JIANG yang aslinya datang dari daerah Xin Jiang, ia adalah varitas asli didaerah ini yang dipercayai di bawa oleh pendakwah pendakwah islam dan pedagang pedagang yang menggunakan laluan sutera ( silk road) ratusan atau seribu tahun lebih yang lampau, rata rata penduduk disini adalah beragama islam.

Ia menjadi satu varitas exotic apabila ia dinamakan khusus tempat ia di tanam iaitu Xin Jiang.Terkemudian ia di dianggap varitas 'semi natif' kerana China tidak mempunyai natif tin sebenar namun apabila ia telah di tanam beberapa kurun yang lampau maka ia dianggap natif dari kawasan tersebut.

Ciri ciri buahnya agak unik dan berbeda dengan berbagai varitas kuning di China. Buah agak besar dan kulitnya berbaldu serta kuning terang.Ketahanan buah sangat tinggi dimana ia tidak merekah dan mata dibawahnya tertutup (close eye) apabila masak ranum ia dapat bertahan lebih lama jangka hayat kesegaranya.

Berkulit bersih serta textur isi yang lembut ,manis bermadu serta sangat berlemak rasanya.Kami dapati juga kebanyakan buah nya tidak berleher (neck)

Kebelakangan ini banyak varitas varitas berwarna kuning yang terdapat di China maka ada yang mengambil sempena nama Xin Jiang untuk tujuan kormesial, tetapi hakikat nya ia bukan yang asli. Ia juga merupakan 'early fruiting variety' dan disini ia sangat produktif tetapi tetap bermusim. Kami dapati ia sangat sangat sesuai untuk produksi buah segar kerana ketahanan segar serta jangka hayat yang panjang

No comments:

Post a Comment